Kimya Dersi Öğretim Programı, öğrenmeyi bireye özgü
fakat sosyal çevreden etkilenen ve kısmen de olsa farklı bireyler arasında
benzer anlam yapılanmaları oluşturabilen bir süreç olarak kabul eder. Bu temel
yaklaşım doğrultusunda, öğrencinin somut materyallerle doğrudan ilişki ve etkileşimini
sağlayacak şekilde zenginleştirilmiş bir ortamda öğrenme ve öğretme
etkinliklerinin öğretmen tarafından organize edilip yönetilmesi esastır.
Özel eğitime ihtiyaç duyan öğrenciler için Temel Düzey
Kimya Dersi Öğretim Programı esas
olmayıp bir yardımcı kaynak gibi düşünülmelidir. Bu
amaçla, her bir öğrencinin akademik, zihinsel,
sosyal, bedensel yetileri ve bireysel farklılıkları
dikkate alınarak o öğrenciye / öğrencilere özgü “Bireyselleşirilmiş Eğitim
Programı (BEP)” hazırlanması öngörülmüştür.
Kimya alanında birçok kavram soyut olduğundan dolayı pek çok
öğrenci kimyayı öğrenmede sorunlarla karşılaşmakta, temel kimya kavramlarını
zihinsel yapısında oluşturmakta güçlükler çekmekte ve sonuçta bu kavramlar
öğrencilerin zihninde hedeflenenden farklı bir şekilde yapılanabilmektedir.
Öğrencilerin bilimsel kavramları ne derece anladığı ve bu kavramlarla ilgili
yanılgıları incelendiğinde öğrencilerin en fazla kimyasal denge, mol kavramı,
reaksiyon hesaplamaları ve yükseltgenme-indirgenme konularında zorlandıkları,
bunlar içerisinde kimyasal denge konusundaki yanlış anlamaların oldukça yüksek
olduğu görülmektedir. Kimyasal denge konusu, kimya konuları arasında
anlaşılması en zor olan konulardan biridir. Öğrencilerinin bu konuyu tam olarak
kavramaları daha sonraki kimyanın diğer konu ve kavramlarını öğrenmelerine
yardımcı olmaktadır. Konuyla ilgili kavramların anlaşılmaması veya yanlış
anlaşılması konuyla bağlantılı diğer konuların anlaşılmasını da olumsuz yönde
etkilemekte ve başarıyı azaltmaktadır.
Kimya
müfredatında öğrencilerin kavram yanılgıları dikkate alınarak hazırlanmış
materyallere yeterince yer verilmemiştir.
Öğretmenlerin
derste kullandıkları yöntem ve teknikleri kişisel deneyimlerine bağlı olarak
geliştirdikleri düşünüldüğünde; kavram yanılgılarını dikkate alan, öğrenme
ortamında öğrencileri aktif kılan ve etkili kavram öğretimini sağlayan rehber
materyallerin ve bu materyallerin nasıl uygulanacağına ilişkin bilgilerin
öğretmenlere sunulmasının gerekmektedir. Hazırlanacak bu türden materyallerin
her konu ya da kavramla ilgili değil; soyut, öğrenciler tarafından anlaşılması
güç olan ve kavram yanılgılarının fazlaca olduğu konu ya da kavramlarla ilgili
hazırlanmasının okul ortamında öğretmenlerce kullanımını kolaylaştıracaktır.
Kimya Zümre Öğretmenleri
Ebru BİRBAŞ YILMAZ Ali
IŞIKVER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder