13 Haziran 2014 Cuma

ÖĞRETİM YÖNTEM TEKNİKLERİ VE MATERYAL KULLANIMI

Kimya Dersi Öğretim Programı, öğrenmeyi bireye özgü fakat sosyal çevreden etkilenen ve kısmen de olsa farklı bireyler arasında benzer anlam yapılanmaları oluşturabilen bir süreç olarak kabul eder. Bu temel yaklaşım doğrultusunda, öğrencinin somut materyallerle doğrudan ilişki ve etkileşimini sağlayacak şekilde zenginleştirilmiş bir ortamda öğrenme ve öğretme etkinliklerinin öğretmen tarafından organize edilip yönetilmesi esastır.
Özel eğitime ihtiyaç duyan öğrenciler için Temel Düzey Kimya Dersi Öğretim Programı esas
olmayıp bir yardımcı kaynak gibi düşünülmelidir. Bu amaçla, her bir öğrencinin akademik, zihinsel,
sosyal, bedensel yetileri ve bireysel farklılıkları dikkate alınarak o öğrenciye / öğrencilere özgü “Bireyselleşirilmiş Eğitim Programı (BEP)” hazırlanması öngörülmüştür.
Kimya alanında birçok kavram soyut olduğundan dolayı pek çok öğrenci kimyayı öğrenmede sorunlarla karşılaşmakta, temel kimya kavramlarını zihinsel yapısında oluşturmakta güçlükler çekmekte ve sonuçta bu kavramlar öğrencilerin zihninde hedeflenenden farklı bir şekilde yapılanabilmektedir. Öğrencilerin bilimsel kavramları ne derece anladığı ve bu kavramlarla ilgili yanılgıları incelendiğinde öğrencilerin en fazla kimyasal denge, mol kavramı, reaksiyon hesaplamaları ve yükseltgenme-indirgenme konularında zorlandıkları, bunlar içerisinde kimyasal denge konusundaki yanlış anlamaların oldukça yüksek olduğu görülmektedir. Kimyasal denge konusu, kimya konuları arasında anlaşılması en zor olan konulardan biridir. Öğrencilerinin bu konuyu tam olarak kavramaları daha sonraki kimyanın diğer konu ve kavramlarını öğrenmelerine yardımcı olmaktadır. Konuyla ilgili kavramların anlaşılmaması veya yanlış anlaşılması konuyla bağlantılı diğer konuların anlaşılmasını da olumsuz yönde etkilemekte ve başarıyı azaltmaktadır.
Kimya müfredatında öğrencilerin kavram yanılgıları dikkate alınarak hazırlanmış materyallere yeterince yer verilmemiştir.
Öğretmenlerin derste kullandıkları yöntem ve teknikleri kişisel deneyimlerine bağlı olarak geliştirdikleri düşünüldüğünde; kavram yanılgılarını dikkate alan, öğrenme ortamında öğrencileri aktif kılan ve etkili kavram öğretimini sağlayan rehber materyallerin ve bu materyallerin nasıl uygulanacağına ilişkin bilgilerin öğretmenlere sunulmasının gerekmektedir. Hazırlanacak bu türden materyallerin her konu ya da kavramla ilgili değil; soyut, öğrenciler tarafından anlaşılması güç olan ve kavram yanılgılarının fazlaca olduğu konu ya da kavramlarla ilgili hazırlanmasının okul ortamında öğretmenlerce kullanımını kolaylaştıracaktır.

Kimya Zümre Öğretmenleri


Ebru BİRBAŞ YILMAZ                              Ali IŞIKVER