Öğretim programı tanıtımına aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.
http://www.eba.gov.tr/video/14 Eylül 2013 Cumartesi
Ortaöğretim 9-12. Sınıf Kimya Dersi Öğretim Programının Tanıtımı - Doç. Dr. Bayram COŞTU (10.09.2013)
10 Eylül 2013 Salı
2013-2014 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI SİVAS İLİ KİMYA DERSİ ZÜMRE BAŞKANLARI TOPLANTISI
Sivas
İli Kimya zümre başkanları sene başı zümre toplantısını yapmak üzere 09.09.2013
tarihinde saat 14:00 da Sivas Fen Lisesinde toplandılar.
GÜNDEM
MADDELERİ:
1. Açılış ve yoklama
2. Açılış konuşması, zümre başkanı ve kâtip seçimi
3. Milli Eğitimin Temel Kanununun incelenmesi ve amaçlarının
planlara yansıtılması
4. Kimya dersinin genel amaçları ve açıklamalar
5. Yenilenen Kimya öğretim programlarının incelenmesi
6. Kimya öğretim programlarının tanıtım çalışması
7. Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin incelenmesi
8. Yıllık çalışma takviminin incelenmesi ve Yıllık planların
hazırlanışında göz önünde bulundurulması gereken hususlar
9. Atatürkçülük konuları ve yıllık planlara alınması
10. 2013
LYS Kimya soruları analizi
11. Etkileşimli tahta kullanımı ve Ders
araç-gereçlerinin tespiti
12. Ders işleme metot ve tekniklerinin görüşülmesi
13. Diğer zümre öğretmenleri ile işbirliğine gidilecek konuların
belirlenmesi
14. Başarıyı artırıcı önlemler ve prensipler
15. Laboratuvardan gereğince yararlanabilme laboratuar programının
hazırlanması
16. TÜBİTAK 22. Ulusal bilim olimpiyatları
ve 45. Ortaöğretim öğrencileri araştırma projeleri yarışmasına katılım
konusunun görüşülmesi
17. Dilek ve temenniler
1. Toplantıya yoklama alınarak
toplantıya başlandı. İmza sirküsü ektedir. Gündem maddelerinin görüşmesine
geçildi.
2. 2013-2014 Eğitim Öğretim yılında
Kimya zümre başkanlığına Ali IŞIKVER ve zümre toplantıları kâtipliğine Halil
ALP oy birliği ile seçildiler.
Ali IŞIKVER:
2013-2014 Eğitim Öğretim yılının hepimize hayırlı olması dileğiyle bulundu. İl
zümre toplantılarının branşın gelişmesine, bütün okullarda öğretim birliğinin
sağlanmasına, okullar arası irtibat ve bilgi alış verişinin sağlanmasına vesile
olduğunu söyledi.
3. Türk Mili Eğitiminin Genel Amaçları Serpil KAYA tarafından okundu.
1739 Sayılı Millî Eğitim Temel
Kanunu’na göre Türk Millî Eğitiminin Genel Amaçları:
Türk Millî Eğitiminin
genel amacı, Türk milletinin bütün fertlerini;
1. Atatürk inkılâp ve ilkelerine ve
Anayasada ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine bağlı; Türk milletinin
millî, ahlâkî, insanî, manevî ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve
geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan;
insan haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan
demokratik; laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti’ne karşı
görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış hâline getirmiş yurttaşlar
olarak yetiştirmek;
2. Beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu
bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere,
hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına
saygılı, kişilik ve teşebbüse değer veren, topluma karşı sorumluluk duyan;
yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmek;
3. İlgi, istidat ve kabiliyetlerini
geliştirerek, gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme
alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onların, kendilerini
mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi
olmalarını sağlamak;
Böylece, bir yandan Türk
vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak; öte yandan
millî birlik ve bütünlük içinde iktisadî, sosyal ve kültürel kalkınmayı
desteklemek ve hızlandırmak ve nihayet Türk milletini çağdaş uygarlığın yapıcı,
yaratıcı, seçkin bir ortağı yapmaktır.
4. Kimya dersinin genel amaçları Şükran
SARILAR tarafından okundu.
P
9. sınıf öğretim
programı temel düzey kimya dersinin amacı,
Kimya
bilimini, tarihsel gelişimi ve sebep sonuç ilişkileri temelinde tanıtarak,
öğrencilerde kariyer bilinci ve girişimcilik açısından farkındalık oluşturmak;
kimyanın kavramlarına ve sembolik diline aşinalık kazandırmak suretiyle
gündelik hayata girmiş çeşitli kimyasalların özellikleriyle işlevleri
arasındaki ilişkiyi keşfetmelerini, kimyasalların insan ve çevre sağlığı
açısından etkilerinin farkına varmalarını ve doğru kullanımlarına yönelik bilinç
edinmelerini sağlamaktır. Diğer bir deyişle, öğrencilerin kimya dersi
kapsamında edindikleri bilgi ve becerilerini hayata dair farklı durumlar ile
ilişkilendirerek, kendi sağlıkları ve çevrenin korunmasına duyarlı ve bilinçli
bireyler olarak yetişmelerine katkıda bulunmaktır.
P
10,11 ve 12. Sınıf öğretim programları, ortaöğretim sürecinde Türk
vatandaşlarında,
1. Madde ve maddeler arası etkileşimler ile ilgili
temel kavramlar hakkında bilgi ve kavrayış edinmek, bu kavramların tarihsel
gelişimi, bireysel, sosyal, ekonomik ve teknolojik dünyaya etkileri ve çevre
ile ilişkileri ekseninde bir bilinç geliştirmeyi;
2. Belli bir konuya özgü veri ve bilgilerden kavram
ve modellere ulaşma yetisi; bu kavram ve modellerin açıklanmasında kimya
terimlerini kullanma becerisi; gözlem, deney, veri toplama gibi basit
becerilerden problem çözmeye geçiş mahareti ve üst düzey iletişim ilişkilerine
uyum sağlamayı;
3. Maddeyi ve maddeler arası ilişkileri
inceleme-kavrama arzusu, kendine, çevresine, topluma ve başkalarının
görüşlerine saygı itiyadı, kimyanın çeşitli alanlarında farklı görüşleri
eleştirel bir gözle karşılaştırma alışkanlığı kazandırmayı amaçlar.
5. Ali IŞIKVER: Talim Terbiye Kurulunun
11/10/2007-169; 03/06/2008-136; 26/12/2008-289; 20/10/2009-182 tarihli ve
sayılı kararları ile kabul edilen Ortaöğretim
9, 10, 11 ve 12. Sınıf Kimya Dersi Öğretim Programlarının 01.02.2013
Tarih ve 11 Sayılı kararı gereğince 2013-2014 Öğretim Yılından itibaren
9’uncu sınıflardan başlamak üzere kademeli olarak uygulamadan kaldırılması
kararlaştırılmıştır.
6. Ali IŞIKVER: Kimya dersi yeni öğretim
programlarının tanıtım çalışması Yıldız Teknik Üniversitesi Öğretim Görevlisi Doç. Dr. Bayram ÇOŞTU tarafından
uzaktan eğitim yaklaşımıyla 10 Eylül
2013 Salı günü 14.00 – 14.50 arasında yapılacaktır. Eğitim yayınına http://uzem.eba.gov.tr adresinden
ulaşılabilir.
7. 07.09.2013 tarih ve 28758 sayılı
Resmi Gazetede yayınlanan yenilenen Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim
Kurumları Yönetmeliği incelendi.
Ali
IŞIKVER: Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi kısmında yer alan aşağıdaki
maddeleri okudu.
P
Madde 43 Puan, Ölçme-Değerlendirmenin
Genel Esasları,
P
Madde 44 Puanla Değerlendirme,
P
Madde 45 Yazılı ve Uygulamalı Sınavlar,
P
Madde 47 Sınav Sonuçlarının
Değerlendirilmesi,
P
Madde 48 Sınavlara Katılmayanlar,
P Madde
49 Ölçme ve Değerlendirme
Sonuçlarının Duyurulması,
P
Madde 50 Performans Çalışması, proje ve
Diğer Çalışmalar.
8. Aziz
TÜRKDOĞAN: Öğretim Programlarında yapılan değişikliklerin göz önüne alınarak ünitelendirilmiş
yıllık planları hazırlamalıyız. Çalışma takvimine göre haftaların dağılımı
aşağıdaki gibidir.
Eylül
|
Ekim
|
Kasım
|
Aralık
|
Ocak
|
Şubat
|
Mart
|
Nisan
|
Mayıs
|
Haziran
|
|
2
hafta
|
4
hafta
|
4
hafta
|
4
hafta
|
4
hafta
|
3 hafta
|
4 hafta
|
4
hafta
|
5
hafta
|
2
hafta
|
36
|
Sınıflar,
üniteler ve bu ünitelere ayrılan zaman:
9.
SINIFLARDA
1. Ünite: Kimyanın Bilimi 7 hafta
2. Ünite: Atom ve Periyodik Sistem 10 hafta
3. Ünite: Kimyasal Türler Arası
Etkileşimler 9 hafta
4. Ünite: Maddenin Halleri 10 hafta
10.
SINIFLARDA
1.
Ünite: Atomun yapısı 8 hafta
2. Ünite: Periyodik
sistem 6 hafta
3. Ünite: Kimyasal türler
arası etkileşim 8 hafta
4. Ünite: Maddenin
halleri 8 hafta
5. Ünite: Karışımlar 6 hafta
11. SINIFLARDA
1. Ünite: Kimyasal Reaksiyonlar ve
Enerji 5 hafta
2. Ünite: Reaksiyon Hızları ve Kimyasal
Denge 8 hafta
3. Ünite: Çözeltilerde Denge 8 hafta
4. Ünite: Elektrokimya 9 hafta
4. Ünite: Elektrokimya 9 hafta
5. Ünite: Çekirdek Kimyası 6
hafta
12. SINIFLARDA
1. Ünite: Elementler Kimyası 10 hafta
2. Ünite: Organik Kimyaya Giriş 8
hafta
3. Ünite: Organik Reaksiyonlar 8 hafta
4. Ünite: Organik Bileşik Sınıfları 10 hafta
9. Fuat SARIASLAN: Kimya dersi ile
ilgili Atatürkçülük konuları 2104 sayılı tebliğler dergisinde bulunmaktadır. Bu
konular;
a.
Atatürk’ün “
Bilim ve Teknik İçin Sınır Yoktur” özdeyişinin günümüzdeki uzay çalışmaları
örnek verilerek anlamının büyüklüğü ve önemi üzerinde durulmalıdır.
b.
Yine Atatürk’ün “Hayatta
en hakiki mürşit ilimdir” özdeyişinin bilimin hızla geliştiği bu çağdaki
etki alanı ve önemi açıklanmalıdır.
c.
Atatürk’ün bilim ve fende, fenin uygulaması olan
tekniğe ne kadar önem verdiğini ifade eden Bursa nutuklarındaki “Hakiki Rehberimiz İlim ve Fen Olacaktır”
şeklindeki sözleri üzerinde durulmalıdır.
d.
Atatürk
zamanında kurulan fabrikalar ve fen kuruluşlarının O’nun fen ve tekniğe dayanan
sanayiye verdiği önemin açık bir kanıtı olduğu ve bunların önemi
belirtilmelidir.
e.
Atatürk’ün “İstikbal
Göklerdedir” sözünün anlamı belirtilmeli; Atatürk’ün fen ve teknikten
soyutlanamayan hava gücüne dolaylıda olsa bu gücün dayandığı fen ve tekniğe
verdiği önem açıklanmalıdır.
f.
Osmanlılar zamanında kullanılması güç olan arşın,
dirhem, okka gibi uzunluk ve ağırlık birimleri ile ölçü sistemleri yerine daha
kolay kullanılır pratik metrik sistemin gram ve kilogram ölçülerinin konulmasının
Atatürk’ün emirleri ile gerçekleştirildiği açıklanmalı ve bunların önemine
değinilmelidir.
g.
Fizik, kimya ve biyoloji derslerinin ve fen bilimleri
ve matematiğin öğretiminde kullanılan, yüzlerce anlaşılması güç Arapça ve
Osmanlıca terimlerin Atatürk’ün direktifleri ile Türkçeleştirildiği anlatılmalı
aradaki büyük öğrenim kolaylığına öğrencilerin dikkati çekilmelidir.
Yıllık planlarda
yeri geldikçe veya önemli gün ve haftalarda bu konuları anlatmalıyız. Yıllık
planlara hedef ve davranışlarımızı yazmalıyız.
10.
Bülent AYHAN: Bu
yılki kimya sorularının genel olarak orta zorlukta oldukları söylenebilir.
Özellikle bu yılki bazı organik kimya sorularının biraz zordu.
Hasan
HASBEK: 2013 LYS de 10 ve 11. Sınıf öğretim programlarından çıkan soruların 2
saatlik Seçmeli Kimya programına göre hazırlandığını gördük. 12. Sınıf öğretim
programından hazırlanan sorularda Elementler Kimyası ünitesinden soygaz
kavramından 1 soru, Organik Kimyaya Giriş, Organik Reaksiyonlar ve Organik
Bileşik Sınıfları ünitelerinden 11 soru gelmiştir. Soru dağılımlarının
beklediğimiz gibi olduğunu gördük.
2013
LYS-2 Kimya Testi Konu Dağılımı
|
|
Atom ve Yapısı
|
1 soru
|
Periyodik Sistem
|
4 soru
|
Kimyasal Hesaplamalar
|
2 soru
|
Gazlar
|
1 soru
|
Çözeltiler
|
1 soru
|
Kimyasal Reaksiyonlar ve
Enerji
|
2 soru
|
Reaksiyon Hızı
|
1 soru
|
Kimyasal Denge
|
1 soru
|
Çözünürlük Dengesi
|
1 soru
|
Sulu Çözeltilerde Asit Baz
Dengesi
|
1 soru
|
Elektrokimya
|
2 soru
|
Çekirdek Kimyası
|
1 soru
|
Molekül Yapıları
|
1 soru
|
Organik Kimya
|
11 soru
|
Toplam
|
30 soru
|
11. İbrahim YIDIZ: Starboard Software
hazırladığımız ders sunumlarını zümre içinde paylaşmamız yararlı olacaktır. Zümre
içi bilgi paylaşımını sağlamalıyız.
Mustafa GÜRPINAR: FATİH projesiyle birlikte
etkileşimli tahta kullanımı hakkında okullarında kurs aldık. Derslere ön hazırlık
yapmamızın önemini daha da arttı.
Nimet GÜRKAN: İmkânlar dâhilinde deneyleri
yapmalıyız. Yapılamayan deneyler ise etkileşimli tahtada görsel olarak sunumlarının
yapılması faydalı olacaktır. Konu ile ilgili posterleri, periyodik cetvelleri
ve molekül şekilleri gibi diğer görsel araçları sınıfa götürmeliyiz.
12. Rabia
ŞAHİN: Genel olarak ders
işleme metot ve tekniklerini,
PAnlatım
PSoru-cevap
PGösteri
PDeney,
gezi, gözlem
Pİnceleme,
araştırma
PProblem
çözme
PBeyin
fırtınası
PGörsel
yayınlardan yararlanma şeklinde sıraladı.
Buna göre zümre öğretmenleri bu maddeleri ele alarak aşağıdaki
düşünceleri paylaştılar;
a) Soru-cevap yönteminin öğrencilerde
analitik düşüncenin uyarılmasında, ayrıca konunun pekiştirilmesinde ve kolay
kavratılmasında önemli olduğu,
b) Okulun laboratuar araç-gereçleri
nispetinde gösteri deneylerinin hazırlanması ve yapılmasının konuyu kavramayı
daha da kolaylaştırdığı,
c) Öğrencilerin derse geniş katılımını
sağlamak için öğrencilere ferdi olabileceği gibi, grup ya da sınıf olarak ders
dışında araştırma ve inceleme ödevlerinin verilmesinin sorumluluk bilinci
kazandıracağı,
ç) Yeni konuya başlamadan önce, daha
önce işlenen konuların kısa bir tekrarının yapılmasının, bu tekrarın
soru-cevap, özet anlatım ve örnekleme gibi öğrenci katılımlı olması halinde
öğrencilerin derse ve yeni konuya daha iyi motive olmuş olarak katılmasının
sağlanacağı,
d) Ders işlenişinin süre dolmadan
birkaç dakika önce tamamlanması halinde, anlatılan konunun değerlendirme soruları
ve cevapları ile daha pekiştirilmesine,
e) Konuların değerlendirme sorularının
ve örneklemelerin ezbercilikten çok yorumlamaya dayalı olması, mümkünse günlük
yaşamın içinden olması halinde bilgilerin daha kalıcı olacağı,
f) Cevabı içinde gizli sorular
sorulmasının doğru düşünmeyi artıracağı,
g) Öğrenci seviyesine uygun dil ve
terimler kullanılmasının anlamayı kolaylaştıracağı,
ğ) Soruların doğru cevaplanması halinde
not ile değerlendirerek ödül sisteminin uygulanması ile bütün öğrencilerin
derse katılımının teşvik edileceği,
h) Doğrudan kişiye yönelik soru sorma
tekniği uygulanıyor ise, sıralı yöntemin uygulanmaması, karışık yöntemle soru
sorulacak kişinin seçilmesi ile tüm sınıfın dikkatli ve ilgili olmasının
sağlanacağı,
ı) Grup çalışmaları ile her öğrenciye
görev verilerek faal hale getirilmesinin katılımı artıracağı,
i) Öğrenmeleri güçlü olanlarla zayıf
olanlardan oluşturulacak gruplarda, bilenler bilmeyenlere yardımcı olsun metodu
uygulanarak seviye farkının azaltılacağı,
j) Eğitim; davranış değişikliği süreci
olduğuna göre, geleceğin büyükleri olan gençlerimizde gerçek dünya değerlerine
göre, bilgi, beceri ve davranış değişimi ile başarma inancının ve güveninin
geliştirilmesi için etkin rehberlik çalışmalarının önemli olduğu.
13. Murat DEMİR: Diğer zümre
öğretmenleri işbirliği ile koordineli çalışmanın önemine değindi. Okullarımızda elektromanyetik ışın,
frekans, dalga boyu, dalga sayısı, genlik, spektrum, hidrojen atom spektrumu, elektrokimya
ve elektroliz konularında Fizik öğretmenleri ile, mol kavramı, kimyasal
hesaplamalar ve pH hesaplamalarındaki konusunda Matematik öğretmenleri ile,
Atatürkçülük konularında Tarih öğretmenleri ile, doğru ve olumlu cümle ve imla
kuralları konusunda Edebiyat öğretmenleri ile işbirliğine gidilmelidir.
14. Ertan CAN: Her
öğrencinin kavrama potansiyeli aynı değildir. Başarısız ya da zayıf olan
öğrencilerle biraz daha yakından ilgilenilerek görev verilip-istenmesi ile
sorumluluk bilinci kazandırılabilir, ayrıca öğrencilerin anlamadığı yerleri ve
soru sormada rahat olabileceği anlayışını oluşturmak çok önemlidir. Konuyla
ilgili olarak; öğretmen-veli
diyalogu ile başarısız öğrencilerin problemleri tespit edilip, çözüm yolları
aranarak derse ilgileri artırılabilir.
15. Bünyamin YILDIRIM: Deneyler yapıldıktan sonra
kullanılan araç-gereçlerin ve laboratuvarın genel temizliğine dikkat ederek bir
sonraki sınıfa kullanılabilir halde temiz ve düzenli bırakmalıyız. Ayrıca
deneyler için kullanılan araç-gereç ve kimyasal maddelerin ders öğretmeninden
izinsiz öğrenci kullanımına müsaade etmeyelim ki olabilecek bazı laboratuvar
kazalarına önceden tedbir almış olalım.
Aziz TÜRKDOĞAN: Laboratuvar kulanım saatlerindeki karışıklılığa
engel olmak için mutlaka laboratuvar ders kullanım planı ve talimatnamesi
hazırlamalıyız. Laboratuvar kullanma planı zümre öğretmenlerinin ders planları
doğrultusunda hazırlanarak laboratuvarların kapılarına asılmalıdır.
Veli EMRE: Öğrencinin yapacağı tüm deneylerin ders
öğretmeni gözetiminde yapması, kullanılan araç gereçlerin temizlenerek
yerlerine konulması hususlarına dikkat edilmesi istendi.
16. Ali IŞIKVER: Bu yıl TÜBİTAK 45.
Ortaöğretim öğrencileri araştırma projeleri yarışması ve 22. Ulusal Bilim
Olimpiyatları düzenlenecektir. Geçen yıl Ortaöğretim öğrencileri araştırma
projeleri yarışması il genelinde Kimya dalında 15 proje başvurusu yapılmış, 2
proje Kayseri bölge sergisine davet edilmiştir. Ulusal Bilim Olimpiyatlarına
ilimizden 2 lise Kayseri’de Kimya olimpiyatlarına katılmıştır.
Osman ALYAVUZ: Öğrencilerin
TÜBİTAK 45. Ortaöğretim öğrencileri araştırma projeleri yarışması ve 22. Ulusal
Bilim Olimpiyatları hakkında bilgilendirilmesi ve istekli öğrencilere rehberlik
edilmesine istedi.
17. Zümre Başkanı Ali IŞIKVER: Toplantı
tutanağını zümre başkanlarının mail adreslerine göndereceğini söyledi. Başarılı
bir eğitim öğretim yılı geçirilmesi temennisiyle toplantıyı bitirdi.
Ali IŞIKVER
1.Eğitim Bölgesi Kimya
Zümresi Başkanı
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)